Mitä voisi olla jag "har myror i byxorna" - ants in my pants - suomeksi? Siis levoton, hermostunut, yliaktiivi henkilö, mitä idioomia suomessa käytetään?

Kysytty

Mitä voisi olla jag "har myror i byxorna" - ants in my pants - suomeksi? Siis levoton, hermostunut, yliaktiivi henkilö, mitä idioomia suomessa käytetään?

Vastaus

Vastattu

Merkitykseltään vastaava suomenkielinen idiomi on ainakin "olla kuin kissa pistoksissa".

Ks. esim.
Erkki Kari, Naulan kantaan : nykysuomen idiomisanakirja
Pirkko Muikku-Werner, Suurella sydämellä ihan sikana : suomen kielen kuvaileva fraasisanakirja
Jukka Parkkinen, Aasinsilta ajan hermolla

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Meillä päin sanottiin tuo asia monella tavalla - yksi niistä oli yksinkertaisesti "kuin muurahaisia pöksyissä"