Kotikuntani on Espoo, mutta vietän suuren osan vuodesta loma-asunnolla Putkilahdessa. En tunne…

Kysytty

Kotikuntani on Espoo, mutta vietän suuren osan vuodesta loma-asunnolla Putkilahdessa. En tunne Jyväskylän kirjastopalveluja, mutta haluaisin tietää miten niitä voi käyttää. Siksi esitän muutaman kysymyksen:
1. Voiko palveluja - esim. lainausta - käyttää kotikunnasta riippumatta?
2.Miten käyttäjäksi rekisteröidytään?
3. Tarvitaanko "fyysistä" kirjastokorttia, ja voiko sellaisen saada nettipalvelun kautta tai vaikkapa kirjastoautosta (jos sellaisia kulkisi täälläpäin)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jyväskylän kaupunginkirjaston palveluja voi käyttää kotikunnasta riippumatta. Jyväskylän kirjastot ovat osa Keski-kirjastoja eli sama kirjastokortti käy kaikkiin Keski-Suomen yleisiin kirjastoihin. Toimipaikat löydät täältä: Mikä on Keski? | Keski-Finna

Henkilökohtaisen kirjastokortin ja PIN-koodin saat mistä tahansa Keski-kirjastosta, myös kirjastoautoista, kun esität kuvallisen henkilöllisyystodistuksen ja sitoudut kirjaston käyttösääntöihin. Keski-kirjastojen kirjastokorttia voi hakea myös sähköisesti, mutta kortti täytyy noutaa kirjastosta. Sähköinen hakemus tehdään osoitteessa: Asiakkaan opas | Keski-Finna. Täytä hakemus ja tunnistaudu esimerkiksi pankkitunnuksilla. Kun olet jättänyt sähköisen hakemuksen, voit noutaa kirjastokorttisi seuraavana päivänä mistä tahansa Keski-kirjastojen toimipisteestä.

Fyysisen kirjastokortin saatuasi voit käyttää myös mobiilikorttia eli kirjastokorttia puhelimessa. Se löytyy verkkokirjastosta osoitteessa keski.finna.fi kirjastokortin numerolla ja PIN-koodilla.