Mitä ulkomaalaisia televisiokanavia ja suomalaisia kaapeli- ja satelliittikanavia näkyi 1970-luvulla, 1980-luvulla, 1990-luvun alussa ja 2003-2012 Suomessa,…

Kysytty

Mitä ulkomaalaisia televisiokanavia ja suomalaisia kaapeli- ja satelliittikanavia näkyi 1970-luvulla, 1980-luvulla, 1990-luvun alussa ja 2003-2012 Suomessa, miten ulkomaalaiset televisiokanavat saapuivat Suomeen 1970-luvulla vuosina 1980-luvulla, 1990-1994 ja 2003-2012 ja milloin suomalaiset satelliitti- ja kaapelikanavat tuli 1970-luvulla, 1980-luvulla, 1990-1994 ja 2003-2012, tuliko ne silloin vai aikasemmin?

Vastaus

Vastattu

Tesvision lopettamisen jälkeen 1965 oli Suomessa 70-luvun käänteessä kaksi antenniverkossa toimivaa kanavaa, Yle TV1 ja Yle TV2. Helsingin alueella kuitenkin aloitti toimintansa 70-luvun alkupuolella kaapeliverkossa Helsingin Kaapelitelevisio Oy (HKTV, myöhemmin HTV), 80-luvun alulla yhtiö muutti nimensä HTV:ksi

80-luvun puolivälissä toiminnan aloitti antenniverkossa Kolmoskanava, josta oli jaettu omistus Yle:n, MTV Oy:n ja Nokia Oy:n kesken. Tämä oli ensimmäinen kaupallinen kanava Tesvision lopetuksen jälkeen. 90-luvun alussa Paikallis-tv-kanavat Oy (PTV, nykyisen Nelosen edeltäjä) aloitti toimintansa kaapeliverkossa.

Satelliittitelevisio alkoi nähdä laajempaa käyttöä vasta 80-luvun vaihteessa, lähinnä kuitenkin Pohjois-Amerikan alueella, mutta myös Euroopassa satelliittikanavien tarjonta ja saatavuus laajeni lähempänä 90-lukua. Yksi ensimmäisistä Euroopassa satelliittikanavia tarjoavista palveluista oli Sky Television. 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä käytössä oli jo laajasti digitaalitelevisio. Lähetyksiä voitiin siis lähettää digitaalisesti kaapelin, antennin tai satelliitin kautta ja aluksi niiden vastaanottamiseen ja hyödyntämiseen tarvittiin digisovitin, eli digiboksi. Tähän mennessä kanavien tarjonta oli jo hyvin maailmanlaajuista ja myös Suomesta saattoi nähdä muun maailman ilmais- ja maksukanavia.

Tarkkaa tietoa jokaisen ulkoimaisen kanavan näkyvyydestä Suomessa en tähän listannut, sillä sitä tietoa on vaikea löytää luotettavasti ja tarpeeksi laajasti kaikkien kanavien ja lähetysmuotojen kohdalla rajoitetulla ajalla.

Lähteet:
https://raimomakela.fi/kun-televisio-tuli-suomeen/

https://yle.fi/aihe/yleisradio/vuosikertomukset (Vuosikirjat 70-, 80- ja 90-luvun taitteista)

https://web.archive.org/web/20181025161640/http://www.jarmoviljakainen.fi/suomen-radio-ja-tv-toiminnan-vaiheita-1900-2003/

https://www.scienceandmediamuseum.org.uk/objects-and-stories/sky-wars-satellite-broadcasting

1 ääntä

Kommentit

Ennen kaapeli- ja digiaikaa näki ulkomaisia tv-kanavia ainakin Pohjanmaan länsirannikolla ja Lapin läänin länsiosissa antenniverkkojen alueella. Jotkut hankkivat "Ruotsin antennin" mutta tarpeeksi lähellä SVT:n varsinaista näkyvyysaluetta pärjäsi ilmankin. Helsinkiläiset ikätoverit kertoivat katsoneensa Tallinnan TV:tä ilman erityisjärjestelyjä tai -laitteita.

80-luvulla näkyi "haamukuvana" italialaisen RAI-tv:n lähetykset meillä, kun asuttiin korkealla mäen päällä länsirannikolla.