Mitä tietoja teillä on venäläisestä Serasevskista? Netistä hänestä ei tahdo löytyä mitään. Kuulemma hänellä oli täydellinen muisti. Mutta olisi kiva tietää…

Kysytty

Mitä tietoja teillä on venäläisestä Serasevskista? Netistä hänestä ei tahdo löytyä mitään. Kuulemma hänellä oli täydellinen muisti. Mutta olisi kiva tietää että oliko hänellä vain erittäin hyvä muisti vai Kim Peekin tapainen lähes rajaton muisti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Venäläinen Serasevski ei kerta kaikkiaan kyennyt unohtamaan kokemaansa tai lukemaansa, vaan muisti esimerkiksi keskusteluja sanatarkasti vuosikymmenien takaa. Näillä eväin hän ansaitsi elantonsa yleisöä ihmetyttävänä muistihirviönä. Venäjänjuutalaisen psykologin Alexandr Lurian mukaan Serasevski oli myös haka löytämään pitkistä teksteistä ristiriitaisuuksia, joita kirjoittaja itse ei ollut huomannut. Hyvä muisti ajoi Serasevskin kuitenkin lopulta vaikeuksiin. Kaikki asiat herättivät hänessä niin paljon muistikuvia, että normaali eläminen kävi tukalaksi. Serasevski koetti lääkitä pulmaansa kirjoittamalla muistojaan paperille, jottei hänen tarvitsisi enää muistaa niitä, ja jopa polttamalla kirjoittamiaan tekstejä unohtamisen toivossa. Mikään ei kuitenkaan auttanut.

Ote muistamista ja neurologiaa koskevasta tutkimuksesta:

Serasevsky could memorize long lines of meaningless words and recall them easily and perfectly several months later. He was short of intellectual and abstract thinking. Luria's experiments unambiguously pointedout that Serasevsky's memory is visual. (Serasevski saattoi muistaa pitkiä merkityksettömiä sanaketjuja ja palauttaa ne mieleensä helposti ja täydellisesti kuukausia myöhemmin. Alexander Luria painottaa hiukan hämärästi, että Serasevski oli eräänlainen intellektuaalinen ja abstrakti ajattelija, jolla oli ilmeisesti visuaalinen supermuisti).

Serasevskia käsitteleviä internet-osoitteita:

http://74.125.39.104/search?q=cache:tWC2k3cMw...lnk&cd=1

http://www.tiede.fi/arkisto/print.php?id=120&vl=