Mitä tiedostoa / ohjelmaa Helsingin kaupungin kirjaston työntekijät käyttävät tietopalvelussa ym. tehtävissä (lainaus jne.)?

Kysytty

Mitä tiedostoa / ohjelmaa Helsingin kaupungin kirjaston työntekijät käyttävät tietopalvelussa ym. tehtävissä (lainaus jne.)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-kirjastoissa käytetään yhdysvaltalaisen Innovative Interfacesin Millennium-kirjastojärjestelmää asiakastietojen ja nidetietojen sekä lainaustoimintojen hallintaan. Valmistajan sivuilta osoitteesta http://www.iii.com/products/millennium_ils.shtml löytyy yleistä tietoa järjestelmästä. Henkilökunta käyttää tietopalvelutarkoituksiin myös HelMet-verkkokirjastoa, sillä se saattaa olla joiltakin osin näppärämpi ja havainnollisempi käyttää kuin virkailijakäyttöliittymä.

Verkkotietopalvelua varten Helsingin kaupunginkirjastolla on erityinen Meteor-sisällönhallintajärjestelmä, joka toimii selainpohjaisesti. Osa verkkotietopalvelun vastaajista kirjoittaa vastauksensa suoraan järjestelmään, osa taas ensin Microsoft Wordiin tai muuhun ohjelmaan ja sieltä kopioimalla sisällönhallintajärjestelmään.