Mitä tiedät sellaisesta nimestä kuin Jalin? Haluan tietää siitä kaiken mahdollisen ja miksi Annu nimeä ei ole vieläkään almanakassa vaikka Annuja on jo yli…

Kysytty

Hei! Mitä tiedät sellaisesta nimestä kuin Jalin? Haluan tietää siitä kaiken mahdollisen ja miksi Annu nimeä ei ole vieläkään almanakassa vaikka Annuja on jo yli sata väestörekisterin mukaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimeä Jalin ei löytynyt suomalaisista etunimioppaista. Jali-nimi ilman lopun n:ää on lyhentymä nimistä Jalmari ja Jarl, jotka ovat versioita muinaisskandinaavisesta Hjalmar-nimestä. Think baby names -sivusto sanoo sekä poikien että tyttöjen nimenä käytetyn Jalin-nimen olevan variaatio Galen- ja Jalen-nimistä ja tarkoittavan tyyntä, rauhallista ja parantajaa:
http://www.thinkbabynames.com/meaning/1/Jalin

Etunimien valinnassa almanakkaan on 1980-luvulta lähtien noudatettu periaatetta, jonka mukaan nimi pyritään saamaan almanakkaan, jos nimen on saanut noin tuhatkunta suomenkielistä lasta ja mieluummin vielä ensimmäiseksi nimeksi. Lisätietoa Almanakkatoimiston sivuilta Uusien nimien valintaperusteista -otsikon alta:
http://almanakka.helsinki.fi/nimipaivat/