Mitä taudinaiheuttajia on lehmänlannassa? Mitä bakteereja ynms se sisältää? Entä minkälaatuisia tulehduksia ihminen voi saada tuoreestalannasta? Onko aiheesta…

Kysytty

Hei. Mitä taudinaiheuttajia on lehmänlannassa? Mitä bakteereja ynms se sisältää? Entä minkälaatuisia tulehduksia ihminen voi saada tuoreestalannasta? Onko aiheesta kirjoitettu kirjoja?

Vastaus

Vastattu

Lehmänlanta sisältää paljon erilaisia mikrobeja. Haitallisia bakteereja ovat muun muassa voihappobakteerit, Bacillus-bakteerit ja enterobakteerit. Enterobakteerit kuuluvat Enterobacteriaceae-heimoon, johon kuuluu mm. Escherichia, Salmonella, Enterobacter ja Yersinia -sukuja. Tavallisimpia näiden bakteerien aiheuttamia sairauksia ovat ruokamyrkytykset ja muut ripulina ilmenevät suolistotulehdukset.

Enin osa lehmänlantaa käsittelevästä kirjallisuudesta näyttää keskittyvän sen jatkokäyttöön, enkä tutkimistani lähteistä onnistunut löytämään seikkaperäistä selvitystä lannan bakteeristosta. Tuoreen sonnan bakteeripitoisuus voi olla peräti 1010–1013 kpl/g. Tunnettuja bakteerilajeja siinä on yli 60. Näiden osuus lannan bakteeristosta on noin 80%.

Taija Taavo, Lehmänlannan hygienisoituminen kompostoinnissa
Y. Thiagarajan, Gabriel Gomes de Oliveira, Yuzo Iano & Gabriel Caumo Vaz, Identification and analysis of bacterial species present in cow dung fed microbial fuel cell. – Proceedings of the 7th Brazilian technology symposium
Escherichia coli - Ruokavirasto
Salmonella - Ruokavirasto
Yersiniabakteerit - Ruokavirasto