Mitä tarkoittavat nimet Ronny, Oliver, Kiia ja Kai? Ja mistä ne ovat peräisin? Kiitos jo etukäteen.

Kysytty

Mitä tarkoittavat nimet Ronny, Oliver, Kiia ja Kai? Ja mistä ne ovat peräisin? Kiitos jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ronny on muunnos nimestä Ronald. Ronald taas on skotlantilainen muunnos Reinoldista ja Reginaldista. Pyhä Ronald oli hiemopäällikkö Orkney-saarilta. Hän rakennutti sinne Kirkwallin pyhän Magnuksen katedraalin. Marttyyri hänestä tuli, kun häntä vastustavat kapinalliset murhasivat hänet. Nimen englantilaisia, myös Keski-Euroopassa käytettyjä lyhentymiä ovat Ron, Ronnie, Ronny ja Rony.
Oliver oli kuuluisimpia keisari Kaarle Suuren hovin ylimyksiä ja tästä syystä nimi oli yksi keskiajan suosituimpia. Joskus on esitetty että nimen pohjana olisi latinan olivarius "olivipuu" tai että se olisi keskieurooppalainen muoto Olavista. Uskottavampi selitys on, että lähtönimenä olisi muinaissaksan Alfher "keijuvihollinen". Katolisessa kirkossa pyhä Oliver oli italialaismunkki noin vuodelta 1050.
Kai on lyhentymä vanhasta roomalaisesta nimestä Caius ja sen kreikkalaisesta muodosta Gaius. Näihin nimiin pohjautuu myös Venäjän Kai sekä Ruotsiin Tanskasta omaksuttu, luultavasti alkuaan friisiläinen Kaj.
Kiia on 1990-luvun jälkipuolella yleistynyt nimi, josta tavataan myös muoto Kia. Alkuaan kyseessä on lyhentymä kia-loppuisista miehennimistä (Hiskia, Malakia). Nykyään sitä annetaan vain tytöille, jollaisena se voi olla lyhentymä kia-päätteisistä naistennimistä (Eudokia, Jeudokia). Suomen ruotsalaisväestön parissa Kia on myös Kristinan kutsumamuoto.

Lähteet: Lenpiäinen, Pentti : Suuri etunimikirja, 1999 ja Vilkuna, Kustaa : Etunimet, 1990