Mitä tarkoittavat nimet Jirko ja Celina?

Kysytty

Mitä tarkoittavat nimet Jirko ja Celina?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Lempiäisen Suuri etunimikirja (WSOY 1999) kertoo, että Celina ja sen muunnelma Selina ovat varhaishistorialtaan epäselvä nimi. Lähtökohtina lienevät joko latinan caelum (taivas) ja caelestis, caelestina (taivaallinen) tai kreikan seléenee (kuu). Ranskassa on legendan mukaan elänyt 400-luvulla Celina-niminen pyhimys, jota St. Remyn kaupungin asukkaat ovat kunnioittaneet suojelijanaan. Englannissa nimestä tunnetaan 1600-luvulta eri kirjoitusasuja, mikä viittaa siihen, että nimi on iältään melkoisesti vanhempi. Ranskassa nimi esiintyy muodossa Céline, Saksassa Selina, Seline ja Selena sekä Virossa Selena.

Samainen Lempiäisen kirja kertoo, että Jirko on muunnelma tŝekkiläisestä Jiristä. Jiri puolestaan on muunnelma Georgista ja sen saksalaisesta muodosta Jürgenistä. Georg ja Georgius (kreikaksi maanviljelijä) ovat läntisen kristikunnan tavallisempia nimiä. Katolisella kirkolla on toistakymmentä sennimistä pyhimystä. Slaavilaisissa kielissä Georg ja Georgius ovat taipuneet Juriksi. Suomalainen Yrjö on muunnelma nimistä Georg ja Georgius.