Mitä tarkoittavat nimet Alina ja Alexandra ja niiden alkuperä?

Kysytty

Mitä tarkoittavat nimet Alina ja Alexandra ja niiden alkuperä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alexandra tulee kreikan kielestä ja tarkoittaa puolustajatarta tai suojelijatarta. Se on Alexanderin sisarnimi.

Alina-nimellä on useita mahdollisia juuria. Se voi olla lyhentymä Adelinasta tai Helenasta/Helenestä. Adelina puolestaan on lyhentymä Adelheidista, joka tulee saksan kielestä ja tarkoittaa jalosäätyistä tai jalomielistä kaunotarta. Helena/Helene on kreikkalaisessa mytologiassa ylijumala Zeuksen tytär, ja nimen lähtökohta on ilmeisesti kreikan sana helios, aurinko.

Lähde: Pentti Lempiäinen: Suuri etunimikirja, WSOY 2001.