Mitä tarkoittavat ja mistä tulevat nimet Helmi ,Hilja, ja Kaarina?

Kysytty

Mitä tarkoittavat ja mistä tulevat nimet Helmi ,Hilja, ja Kaarina?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lähdeteos on Pentti Lempiäisen Suuri etunimikirja (WSOY 1997):

HELMI on suomennos Margaretasta (kreik. helmi) ja lyhentymä Helmiinasta ja sen kantanimestä Vilhelmiinasta. Helmi on Suomen almanakassa 7. toukokuuta v:sta 1908.

HILJA on suomennos Placidiasta (lat. tasainen, hiljainen). Hilja on Suomen almanakassa 8. lokakuuta v:sta 1908.

KAARINA on muunnos Katarinasta. Katariina, Katarina (kreik. puhdas, siveä) on kristikunnan suosituimpia nimiä. Suomen almanakassa Katarina Aleksandrialaisen päivän kohdalla 25.11. vuosina 1929-49 ja uudelleen v:sta 1952. Katolisessa kirkossa on 15 tämännimistä pyhimystä, merkittävin em. aleksandrialainen marttyyrineito, joka surmattiin 300-luvun alussa.

19 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Heh, en tiennytkään :D