Mitä tarkoittaa VSP koiranäyttelyssä

Kysytty

Mitä tarkoittaa VSP koiranäyttelyssä

Vastaus

Vastattu

VSP = vastakkaisen sukupuolen paras koira.

Kennelliiton sivustolla kerrotaan koiranäyttelyiden arvostelusta:"Kun kaikki urokset on arvosteltu, seuraa paras uros -luokka. Siihen osallistuvat koirat, jotka ovat sijoittuneet omassa luokassaan neljän parhaan joukkoon laatumaininnalla erinomainen (ERI) ja lisäksi tuomari on jakanut SA:n. Näistä tuomari valitsee jatkoon neljä koiraa, jotka hän sijoittaa paremmuusjärjestykseen. Tuomari voi antaa sertifikaatin (SERT) parhaalle siihen oikeutetulle koiralle, jolla ei vielä ole Suomen muotovalion arvoon oikeuttavia näyttelytuloksia. Varasertifikaatin (VASERT), voi saada toiseksi paras koira, jolla ei ole Suomen muotovalion arvoon oikeuttavia näyttelytuloksia. Mikäli kaikki sijoittuneet koirat ovat jo Suomen muotovalioita tai niillä on siihen oikeuttavat näyttelytulokset, kutsutaan kehään takaisin ne paras uros -luokan koirat, jotka voivat kilpailla sertifikaatista tai varasertifikaatista. Alle kaksivuotias koira ei voi vastaanottaa sertifikaattia eikä varasertifikaattia, jos sillä on jo kaksi aikaisemmin vastaanotettua sertifikaattia. Valionarvoon oikeuttavat näyttelytulokset täyttyvät, kun koira on yli kaksivuotias.

Kansainvälisissä näyttelyissä on sertifikaattien lisäksi jaossa kansainvälisiä sertifikaatteja CACIBeja ja varaCACIBeja (VACA). CACIBista ja VACAsta voivat kilpailla koirat, jotka ovat saaneet laatumaininnan erinomainen ja SA:n kilpaillessaan nuortenluokassa, avoimessa luokassa, käyttöluokassa tai valioluokassa. CACIB jaetaan edellä mainituissa luokissa sijoittuneelle sukupuolensa parhaalle ja varaCACIB edellä mainituissa luokissa sijoittuneelle sukupuolen toiseksi tulleelle.

NORD-näyttelyissä on sertifikaattien lisäksi jaossa NORD-serti ja NORD-vara-serti. NORD-serti jaetaan sukupuolensa parhaalle ja NORD-vara-serti sukupuolen toiseksi tulleelle.

Kun narttujen luokat on arvosteltu samaan tapaan kuin urosten, paras uros ja paras narttu kilpailevat rotunsa parhaan arvosta. Toisesta tulee rotunsa paras (ROP) ja toisesta vastakkaisen sukupuolen paras (VSP)."  Linkki Kennelliiton sivuille