Mitä tarkoittaa "veriveljet"?

Kysytty

Mitä tarkoittaa "veriveljet"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirjan mukaan veriveljeys tarkoittaa seuraavaa:

"Muinainen nuorten miesten ystävyysliitto, joka solmittiin leikkaamalla haava ihoon ja antamalla valuvan veren yhtyä; kuv. miesten erittäin vahvasta ystävyyssiteestä."

Lähde:
MOT Kielitoimiston sanakirja

2 ääntä

Kommentit

Pohjanmaalla tehtiin veriveljeys lapsena yleensä parhaan tai parhaiden ystävien kanssa, niin tytöt kuin pojatkin. Onkohan tämä perinne säilynyt muualla Suomessa?