Mitä tarkoittaa v.1945 palveluskelpoisuusluokitus B2 LTO 35,39?

Kysytty

Mitä tarkoittaa v.1945 palveluskelpoisuusluokitus B2 LTO 35,39?

Vastaus

Vastattu

Tuolloin käytössä olleen vuoden 1943 lääkärintarkastusohjesäännön mukaan merkitykset olivat seuraavat:

35. Henkinen vajavaisuus.

39. Ankarat, parantumattomat neuroosit.

B II -luokkaan määrättiin "yleensä tarkastettava, joka rakenteensa, ruumiinvoimansa terveydentilansa perusteella ei sovellu apupalveluunkaan sotatoimivyöhykkeellä, mutta joka silti on käyttökelpoinen jossakin puolustusvoimain työssä tai tehtävässä tukivyöhykkeellä ja kotiseudulla."