Mitä tarkoittaa 'surkku'? Kallion läntisellä uudellamaalla nimeltään Surkku-backen.

Kysytty

Mitä tarkoittaa 'surkku'? Kallion läntisellä uudellamaalla nimeltään Surkku-backen.

Vastaus

Vastattu
Sain Raaseporin kirjastosta tällaisen vastauksen: Olen yrittänyt löytää Surkku-backenia, mutta sellaista ei löydy. Hain myös Surkumäki, Surkkumäki, Surkkukallio ja kaikilla muilla mahdollisilla variaatioilla. Tietääkö kysyjä minkä Länsi-uusmaalaisen kunnan alueella tämä Surkkubacken sijaitsee? Kysyin myös kollegoilta sanasta Surkku. Kukaan ei ollut koskaan kuullut sanaa. Olemme kaikki Länsi-uusmaalaisia. Voisiko olla, että kysyjä on kuullut väärin? Kun ruotsinkieliset lausuvat suomenkielisiä nimiä, niin surku sanasta voi tulla surkku.