Mitä tarkoittaa sukunimi Färlin?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sukunimi Färlin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti kirjaston kokoelmissa olevista sukunimikirjoista ei löydy tietoa sukunimestä Färlin. Myöskään internetistä ei löytynyt tietoa nimen alkuperästä. Ruotsissa Färlin-nimisiä näyttäisi olevan 132 (http://namntips.se/efternamn/Färlin/), Suomessa puolestaan Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan 64 (http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1). Kyselin myös hyvin ruotsia ja norjaa osaavalta kollegalta, mistä ruotsinkielisestä sanasta Färlin voisi olla muunnos, mutta emme keksineet ratkaisua.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hihasta vetäen: voi olla kyseessä ranskalaisperäinen juuri, joka liittyy rautamalmin työstämiseen perehtyneisiin sukuihin Ruotsissa (Fer=rauta). Näissä on muuan esimerkki vallonisuku De Fer. Ferlin-nimisiä ranskalaistaustaisia sukuja on useita myöhäiskeskiajalta 1900-luvulle asti, erityisesti Belgian ja Ranskan alueilta Pas-de-Calais, Marne, Hainaut, Ardennit jne. Ruotsiin vallonit tulivat suurempana virtana 1600-luvulla. He ovat hyvin sukutietoisia ja ylpeitä taustastaan.
Runoilija Nils Ferlinin taustaan tutustuminen saattaisi myös kannattaa.

Färlin sukunimi on muutettu nimestä Ferlin noin vuonna 1850 ja osa suvusta suomensi nimen myöhemmin vuonna 1938 Värelä ksi jne.

Oma esi vanhempani oli ollut Wärlin nimisellä puusepällä opissa, ja kotiin palattuaan oli sukunimi muuttunut Färliniksi. Eli vaihtoehtoja mistä sukunimi tulee on varmasti useita :)