Mitä tarkoittaa sotilasslangissa "Molotoffi" ? Sotapaiväkirjassa (talvisota Viipurissa) lukee: "ryssä yritti hyökätä molotoffille"

Kysytty

Mitä tarkoittaa sotilasslangissa "Molotoffi" ?

Sotapaiväkirjassa (talvisota Viipurissa) lukee: "ryssä yritti hyökätä molotoffille"

Vastaus

Vastattu

Ilman laajempaa kontekstia on vaikea sanoa, mihin kyseinen lause viittaa, mutta molotoffi lienee tuttavallinen, puhekielinen viittaus Molotovin koktailiin. Molotovin koktailiksi (tai coctailiksi) kutsuttiin polttopulloa, jota suomalaiset käyttivät talvisodassa panssaritorjunta-aseena. Samantyyppisiä räjähteitä käytettiin myös Espanjan sisällissodassa.

Toisaalta molotoffi saattaa olla viittaus myös Neuvosto-armeijan pudottamiin rypälepommehin, joita kutsuttiin Molotovin leipäkoreiksi. Lempinimensä nämä aseet saivat Neuvostoliiton ulkoministeri Vjatšeslav Molotovilta, joka väitti radiopuheessa neuvostokoneiden pudottaneet Suomen maaperälle väin ruoka-apua.

Lähteet:
Sotaveteraanit.fi
Wikipedia
Kemiamedia