Mitä tarkoittaa sana tiprustus?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sana tiprustus?

Vastaus

Vastattu

Tiprustus tarkoittaa desinfiointia.

"Terweyshoitolautakunta oli pyytänyt 10,000 markkaa tiprustusuunin (dessinfektioniuunin) rakentamiseksi. Varat myönnettiin ja rahatoimikammari saa rakentaa uunin." (Aamulehti 7.9.1892)

"Tiprustusuuni (desinfisioimisuuni) on päätetty rakentaa Tampereelle ja waltuusto on myöntänyt sitä warten 10,000 mrk." (Päivälehti 8.9.1892)

"Samaten owat sairastuneiden eristäminen tarkoituksen mukaisiin sairaaloihin ja taudin saastutamien kotien tiprustus ja puhdistus, joita terweydenhoitolautakunta järkähtämättömästi on toimeenpannut, wälttämättömiä tekijöitä tautien lewenemisen estämiseksi." (Terveydenhoito kaupungissamme : sairaustilastoa wiime wuodelta. - Aamulehti 12.1.1912)

Ernst af Hällström, Asuinhuoneiden tiprustamisesta Tampereella. Duodecim 1910, s. 116-121

3 ääntä

Kommentit

Kiitos vastauksesta. Vähän ajattelinkin, että olisi nykyistä autoklaavia vastaava laite ?