Mitä tarkoittaa sana läylä yhteydessä Syö suklaata niin paljon, että läylä lähtee

Kysytty

Mitä tarkoittaa sana läylä yhteydessä Syö suklaata niin paljon, että läylä lähtee

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa läylä-sana on erään toisen kysymyksen yhteydessä ollut aiemminkin esillä. "Vanhoissa 1800-luvun sanakirjoissa läylä tarkoittaa levällään olevaa, löyhää." https://www.kirjastot.fi/kysy/antero-manninen-kangasniemen-historia-i?l…

Suomen sanojen alkuperä -teoksessa mainitaan kalevalaista perua olevat sanat läyli, läylä, läylö, läylen, raskas, tukala, vaikea.

Kalevalan sanakirjassa on myös sana läyli, tukala, tuskallinen, vaikea. Läylentää, vihloa, aiheuttaa tuskallista kipua.

Suomen sanojen alkuperä: etymologinen sanakirja (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1995)

Jussila, Raimo: Kalevalan sanakirja (Otava, 2009)