Mitä tarkoittaa reveeraus?

Kysytty

Mitä tarkoittaa reveeraus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjaston sanakirjoista ei tähän vastausta löytynyt. Kysyin sanasta Kielitoimiston neuvonnasta, heidänkään arkistoista ei löytynyt mitään reveeraus- tai reveerata-sanalla. Kielenhuoltajakollegoiden käytyjen keskustelujen pohjalta he päätyivät kuitenkin sivistyneeseen arvaukseen, että sana voisi viitata jonkinlaisen haaveilemiseen tai uneksimiseen.

Ranskan kielen sana rêve selitetään sanakirjassa näin:

”haave, kangastus (toiveunelma), päiväuni, unelma, nähty uni, unikuva, unikuva (haave), unikuva (unelma), valveuni”

Myös englannissa näyttäisi olevan käytössä sana reverie:

 1 haaveilu, unelmointi

She was lost in reverie. Hän oli vaipuneena unelmiinsa.

2 vanh hullutus, villi idea