Mitä tarkoittaa patso? Sana on ainakin kahden lammen nimessä "Patsonlampi".

Kysytty

Mitä tarkoittaa patso? Sana on ainakin kahden lammen nimessä "Patsonlampi".

Vastaus

Vastattu

Hei,

Eri lähteiden kautta koetimme tuota selvittää, mutta varmaa vastausta emme löytäneet. Pohjois-Karjalan alueella on myös Patsonvaara, Patsola (Värtsilä/Tohmajärvellä), Patsolankoski jne. Kyseessä voi olla aluetta asuttaneiden henkilöiden nimestä johdetut paikannimet.

Nimi on todennäköisesti idästäpäin. Ainakin Tohmajärven patso-nimet ovat alueelta, jossa 1600-1700-luvuilla asui enimmäkseen ortodoksiväestöä.

Patskuttaa on onomatopoeettinen läiskäytys, lyönti, paukku jne. Patsoi tai vastaava voi viitata myös paistikkaaseen, mutta ei vaikuta todennäköiseltä selitykseltä. Lisäksi taustalla voi olla muu sitä läheisesti muistuttava sana (mm. paisua), joka on muuntunut tuohon muotoon.

Viljo Nissilän Suomen Karjalan nimistö -kirjassa luetellaan rajaa/raja-aluetta merkitsevien sanojen joukossa "patsoalluoto", jossa sanan alkuosana on nykyisin patsas-sanan muoto merkityksessä rajapyykki tai vastaava rajamerkki.

Olisiko jollainen muulla tarkempaa tietoa sanan alkuperästä?