Mitä tarkoittaa nimi Valfrid ja mistä se on peräisin? Milloin on Valfridin nimipäivä?

Kysytty

Mitä tarkoittaa nimi Valfrid ja mistä se on peräisin? Milloin on Valfridin nimipäivä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valfrid ja Valfridus ovat vanhoja nimiä. Alkuperä on muinaissaksalainen. Wal tarkoittaa taistelukenttä ja waltan tarkoitaa hallita, fried tarkoitaa rauhaa. Eurooppallaiseen nimistöön Valfridin on lähinnä tuonut monipuolisesti oppinut Walahfried Strabo(k. noin 849).
Suomen almanakassa nimi oli lyhyemmässä tai pitemmässä muodossa 1705 - 1928 12.10, ruotsalaisessa almanakassamme on tänä päivänä edelleen Valfrid.
Lue lisää kirjasta Suuri etunimikirja, kirjoittanut Pentti Lempiäinen.