Mitä tarkoittaa nimi Miisa ja mistä nimi tulee?

Kysytty

mitä tarkoittaa nimi Miisa ja mistä nimi tulee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimen Miisa alkuperä ei ole selvillä. (ks. esim. Suuri etunimikirja / Pentti Lempiäinen. - 3. tark. p. - Helsinki : WSOY, 2004 tai Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön / Anne Saarikalle, Johanna Suomalainen. - [Helsinki] : Gummerus, 2007).

Nimen arvellaan olevan miehen Misa-nimen johdannainen. Misa nimi pohjautuu Misaeliin (kreikkalainen muoto heprealaisesta nimestä Mischael eli Misach, ”kuka on Jumalan luona tai kuka on niin kuin Jumala”).

Ensimmäinen suomalainen Miisa on nimetty 1930-luvulla (ks. esim. Väestörekisterikeskuksen nimipalvelu Internetissä: https://192.49.222.187/Nimipalvelu/

miisa Syntymävuodet Miehiä Naisia Yhteensä
Yhteensä 0 862 862

Lisää tietoa etunimistä löydät mm. Internetistä Makupalojen Nimet-sivuilta (Eri tieteenaloja / Kielitiede. Sanakirjat / Kielitiede / Nimet.) http://www.makupalat.fi/Categories.aspx?classID=d54aad4b-e6c2-419b-87d5…