Mitä tarkoittaa nimi Heini,mikä sen alkuperä on (mistä päin suomea) ja mitä tarkoittaa nimi Juhani ja mikä senkin alkuperä on? Kiitos jo etukäteen.

Kysytty

Mitä tarkoittaa nimi Heini,mikä sen alkuperä on (mistä päin suomea) ja mitä tarkoittaa nimi Juhani ja mikä senkin alkuperä on? Kiitos jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyvä lähdeteos nimien alkuperän selvittämiseen on esim. Pentti Lempiäisen "Suuri etunimikirja".

Heini-nimestä siellä kerrotaan mm. seuraavaa:
Nimi on ollut Suomen almanakassa 28.11. v:sta 1950. Se voi olla lyhentymä almanakkaan v.1864 ehdotetusta Heinikistä, jolloin sitä voidaan pitää luontoaiheisena (= heinä), mutta myös rinnakkaismuoto miehennimelle Heino.

Juhani-nimestä kerrotaan:
Rinnakkaisnimiä ovat Juha, Juhana, Juho, Jukka eli suomalaisia lyhentymiä ja muunnoksia Johanneksesta ja sen ruotsalaisesta lyhentymästä Johan. Suomen almanakassa kaikki Johannes Kastajan päivänä 24.6.

Lisää tietoja nimistä löytyy mm. kirjasta "Kutsu vaikka kukkaseksi : nimitiedon vuosikirja".