Mitä tarkoittaa nimet Jimmy, Jasper,Mikai,Jetro,Kasper,Mikael,Sofia,Janette,Jessica ja Beno? KIITOS Etukäteen,

Kysytty

Mitä tarkoittaa nimet Jimmy, Jasper,Mikai,Jetro,Kasper,Mikael,Sofia,Janette,Jessica ja Beno? KIITOS Etukäteen,

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jimmy – Jaakobin englantilainen muunnos, Jamesin lyhentymä

Jaakob – Vanhassa testamentissa patriarkka Iisakin toinen poika, Esaun kaksoisveli. Nimen merkityksestä on eri tulkintoja. Mahdollisesti se on lyhentymä nimestä Ja’akob’el, Jumala suojelkoon. Lisäksi on kantasanaksi arveltu heprean sanoja aqeb, kantapää ja aqab, hän pettää.

Jasper – useissa germaanissa kielissä Kasperin rinnakkaismuoto
Kaspar (pers. kansbar, rahastonhoitaja, kalleuksien vartija), Kasper, Kasperi, keskiaikaisen perimätiedon mukaan yksi Jeesuksen seimelle häntä kunnioittamaan tulleista tietäjistä, kuvattu kirkkotaiteessa tavallisimmin tummaihoiseksi nuorukaiseksi.

Mikai - tätä nimeä en löytänyt nimikirjoista. Viittaisiko Mikaeliin?

Jetro (hepr. jäännös tai paremmuus, etevämmyys), Vanhassa testamentissa midianilainen pappi – Mooseksen appi

Mikael (hepr. kuka on niin kuin Jumala), Raamatussa mainittu arkkienkeli ja Jumalan kansan suojelija

Sofia (kreik. viisaus, rakkaus viisauteen, viisauden rakastaminen), kolmen varhaiskristillisen marttyyrin nimi. Viisaus on myös monissa uskonnoissa jumaluuden ruumiillistuma, ja esim. Konstantinopolin kuuluisa pääkirkko Hagia Sofia on omistettu jumalalliselle viisaudelle.

Janette – muunnos Johannasta
Johanna (hepr. Jahve on osoittanut armonsa, Jumala on armollinen) – Johanneksen sisarnimi. Uudessa testamentissa Jeesuksen ystäväpiiriin kuulunut Johanna oli hänen kuolemansa jälkeen yhdessä eräiden muiden naisten kanssa toteamassa, että Jeesuksen hauta oli tyhjä.

Jessica – englantilainen muunnos heprealaisesta nimestä Yiskah (Jumala katsoo jonkun puoleen). Vanhassa testamentissa Jiska on Abrahamin veljen Haranin tytär.

Beno – tätä nimeä en löytänyt nimikirjoista.
Ben (hepr. poika)
Benno on lyhentymä useista eri nimistä, kuten Bernhard (muinaissaks. karhu+rohkea, pelkäämätön), Benedictus (lat. siunattu), Benjamin (hepr. oikean käden poika, onnenpoika)

Lähde: Pentti Lempiäinen: Suuri etunimikirja