Mitä tarkoittaa nimet: Aristoteles, Alex, Samuel, Sofia, Ida, Maria, Kirsi, Helena, Tapani, Hannu, Olavi.

Kysytty

Mitä tarkoittaa nimet: Aristoteles, Alex, Samuel, Sofia, Ida, Maria, Kirsi, Helena, Tapani, Hannu, Olavi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aristoteles tarkoittaa parasta ja tulee kreikan kielen sanoista "aristos totalis". Englanninkielisissä maissa on käytössä yleensä muoto Aristotle.

Alex on lyhentymä Alexanderista. Nimi on kreikkaa ja tarkoittaa puolustajaa, suojelijaa ja auttajaa.

Samuel tulee heprean sanasta "schemuel", "Jumalan nimeen" tai "hänen nimensä on Jumala", kansanomainen tulkinta "jumalalta pyydetty".

Sofia on kreikkaa ja tarkoittaa viisautta - filosofia-sanan alkuperäinen merkitys onkin "viisauden rakastaminen".

Ida on etenkin Saksassa ja Ranskassa suosittu pyhimysnimi, joka on ilmeisesti lyhentymä Id(a)berga-, Iduberga- ja Edburga -pyhimysten nimistä.

Maria on alkujaan heprealais-aramenialainen nimi, jonka merkityksestä ei ole varmaa tietoa: on arveltu, että se voisi merkitä toivottua lasta, näkijätärtä tai herratarta.

Kirsi on Kirstin puhuttelumuoto ja lyhentymä Kristinasta, joka tulee kreikan ja latinan sanasta christiana, kristitty nainen. Kirsi voidaan nähdä myös luontoaiheisena nimenä, jolloin sen alkuperä on kirsimarjassa eli kirsikassa.

Helena tulee ilmeisesti kreikan sanasta helios eli aurinko ja merkitsee tällöin aurinkoista tai loistavaa.

Tapani on Stefanuksen muuntuma. Alkuperä on kreikassa ja tarkoittaa seppelöityä tai kruunattua.

Hannu on lyhentymä Johanneksesta, joka on hepraa ja tarkoittaa "Jumala on armollinen".

Olavi on muunnos muinaiskandinaavisista nimistä Anleifr, Olafr ja Oleifr ja merkitsee jälkeläistä, esi-isiensä vesaa.

(lähteet: Pentti Lempiäinen: Suuri etunimikirja sekä http://www.thinkbabynames.com/)