Mitä tarkoittaa Minne vanhoissa ritarikertomuksissa? Ritarit omistivat taistelunsa valtiattarelleen ja hänen Minneelleen. Sana toistuu usein esim Parsifalista…

Kysytty

Mitä tarkoittaa Minne vanhoissa ritarikertomuksissa? Ritarit omistivat taistelunsa valtiattarelleen ja hänen Minneelleen. Sana toistuu usein esim Parsifalista kertovista tarinoissa

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Minne tai minnelaulu oli saksalaista lyyristä ritari- eli hovirunoutta. Se oli laulettavaksi tai lausuttavaksi tarkoitettua 1100-1300-1uvun rakkauslyriikkaa, jonka kukoistusaikaa olivat vuodet 1190-1220.

Sana Minne tulee keskiyläsaksan (vv. 1100 - 1500) sanasta, joka tarkoittaa rakkautta.

Lisää aiheesta voit lukea esimerkiksi täältä:

https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kirjallisuudentutkimus:minnelaulu