Mitä tarkoittaa kulttuurilintu? Esim. Tikli on kulttuurilintu.

Kysytty

Mitä tarkoittaa kulttuurilintu? Esim. Tikli on kulttuurilintu.

Vastaus

Vastattu

Kulttuurilinnulla tarkoitetaan sellaista lintulajia, joka viihtyy ihmisasutuksen eli ns. ihmiskulttuurin keskellä. Kulttuurilajeihin kuuluvat eläimet voivat olla täysin sopeutuneita kaupunkiympäristöön, mutta osa niistä elää myös luonnossa. Esimerkkejä kulttuurilinnuista ovat vaikkapa juuri tikli, tervapääsky, fasaani ja kesykyyhky eli tuttavallisemmin pulu.

Kulttuurilajeiksi kutsutaan siis sellaisia eläin- ja muita eliölajeja, jotka ovat sopeutuneet kaupunkielämään. Toinen nimi kulttuurilajille on synantrooppi, joka on kaupunkiekologian keskeisiä käsitteitä.

Lähteitä:
Kaupunkiekologia – Wikipedia
Kuopiolaista rakentajaa piinaavat varikset ovat arvoitus myös asiantuntijalle – ”Linnut tekevät asioita myös huvikseen” | Kotimaa | Yle
Fasaani on kulttuurilintu – Linnuston kummajainen on liian kaunis luontoon - Seura.fi