Mitä tarkoittaa Kantakortissa merkintä: Palv. kelpoisuus, luokka L.T.O:n kohdat: AII 70a ?

Kysytty

Mitä tarkoittaa Kantakortissa merkintä:
Palv. kelpoisuus, luokka L.T.O:n kohdat: AII 70a ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Palveluskelpoisuusluokan A II 70a merkitys oli jatkosodan aikana seuraava:

70a. Mahalaukun happoisuuden vaihtelut, mahalaukun toiminnalliset häiriöt, mahakatarri (Anomalia secretionis ventriculi, gastrodyspepsia, gastritis chronica). Lievät gastritistapaukset, yleistila hyvä kenttäoloissa.

A II -luokkaan määrättiin tarkastettava, joka on taistelukelpoinen rintamaoloissa, mutta jonka palvelukelpoisuutta jokin vähäinen rakennevirhe, vika, vamma tai sairaus rajoittaa.

Lähde:

Lääkärintarkastusohjesääntö (L.T.O.): 1943. Puolustusvoimain Pääesikunta, lääkintäosasto.