Mitä tarkoittaa julkaiseminen yksinoikeudella

Kysytty

Mitä tarkoittaa julkaiseminen yksinoikeudella

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Encyclopaedia iuridica fennica -teos jakaa immateriaalioikeuden tekijänoikeuteen ja teollisoikeuteen. Aluksi tekijänoikeuden puolelle on luettu kirjailijoiden, säveltäjien, taidemaalarien, kuvanveistäjien, runoilijoiden yms. oikeudet luomuksiinsa. Sen jälkeen kun tekijänoikeuteen on ryhdytty tukeutumaan haluttaessa suojata esim. äänitteitä ja tietokoneohjelmia, on rajaa tekijänoikeuden ja teollisoikeuden välille vaikeampi vetää.

Kopioston www-sivuilla www.kopiosto.fi sanotaan mm. että tekijänoikeus on luovan työn tekijälle kuuluva määräämisoikeus, josta säädetään tekijänoikeuslaissa.

Tekijänoikeuslaki löytyy
Finlexin haulla osoitteesta www.finlex.fi .

Edelleen Kopioston sivulla sanotaan, että tekijällä on valta päättää siitä, saatetaanko hänen teoksensa yleisön saataviin. Ks. tarkemmin Kopioston www-sivuilta Tekijänoikeuden abc http://www.kopiosto.fi/cgi-bin/iisi3.pl?cid=kopiosto&mid=82&sid=20081