Mitä tarkoittaa jos kirjaston nettisivujen hakutuloksissa kirjalle ei ole merkitty mitään saatavuustietoja? Siinä ei lue mitään kirjastoja, eräpäivämääriä tai…

Kysytty

Mitä tarkoittaa jos kirjaston nettisivujen hakutuloksissa kirjalle ei ole merkitty mitään saatavuustietoja? Siinä ei lue mitään kirjastoja, eräpäivämääriä tai muuta vastaavaa tietoa? Kirja kuitenkin näkyy hakutuloksissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaisessa tapauksessa nimeke on luetteloitu Helmet-tietokantaan, mutta kirjastojen kokoelmissa ei ole siitä yhtään nidettä. Tähän voi olla monta eri syytä. Voi olla, että kirja ei ole vielä ilmestynyt tai että niteitä on tilattu mutta ne eivät ole vielä saapuneet kirjastojen hankintayksiköihin.

Joissain tapauksissa voi käydä niin, ettei yksikään Helmet-alueen kaupungeista valitsekaan nimekettä kokoelmiinsa tai kirjavälittäjä ei pystykään toimittamaan niteitä, jos kirja ei esimerkiksi ilmestykään kuten piti. Nimeketietue näkyy silti Helmet-hauissa, kunnes se poistetaan tietokannasta.

Näin käy myös silloin, kun nimekkeen viimeinenkin nide on poistettu kokoelmista joko kadonneena tai huonon kunnon takia eikä uusia kappaleita ole saatavilla.