Mitä tarkoittaa Arabian,esim. kahvikupissa, AX- malli ? Tai EP - malli jne, jne. En löytänyt netistä vastausta.

Kysytty

Mitä tarkoittaa Arabian,esim. kahvikupissa, AX- malli ? Tai EP - malli jne, jne. En löytänyt netistä vastausta.

Vastaus

Vastattu

Vanhoja astioita myyvän Astiataivaan sivuilla kerrotaan, että tehtaan sisäistä käytäntöä varten jokaiselle esineelle on annettu mallitunnus, joka astioissa on kirjain tai kirjainpari. Tämä näkyy esineen pohjassa massaan painettuna milloin selvemmin, milloin heikommin leiman syvyydestä tai lasitteen paksuudesta riippuen. Kirjainparit ovat siis tehtaan sisäiseen käyttöön tarkoitettuja tunnisteita.

Lähde ja lisätietoa:

Astiataivas: Arabian pohjamerkinnät https://www.astiataivas.fi/arabian-pohjamerkinnat