Mitä tarkoittaa Aleksis Kiven runossa "Tuhannen tuoksun maa" sana saski? "Minä laulan kuin kaski, tuhat tuoksua maan, minä kuiskuttelen kuin saski, tuhat…

Kysytty

Mitä tarkoittaa Aleksis Kiven runossa "Tuhannen tuoksun maa" sana saski? "Minä laulan kuin kaski, tuhat tuoksua maan, minä kuiskuttelen kuin saski, tuhat sulosanaa, vaan."

Vastaus

Vastattu

En suoralta kädeltä löytänyt vastausta kysymykseesi, joten otin yhteyttä Kotimaisten kielten keskukseen Kotukseen. Sieltä sain asiantuntijalta seuraavanlaisen vastauksen:

Runo lienee tullut vastaan juhlapyhat.com -sivustolta, jolla on otsikon Aleksis Kiven runot alla seuraavat runot:

  1. Suomen salossa:

Onnen maa on Suomenmaa, sen salot, saaret siimeksessä, mi rauhan, riemun armahin, suo kaikelle, mi liikkuu, piileksii. Nyt, veljet, nouskaamme, mi hiljaa vartoo mennyttä aikaa, mi poissa ompi pimeyden maassa, nyt nouskaamme ja katsoen kanssamme kulkekaamme.

2.    Tuhannen tuoksun maa:

Minä laulan kuin kaski, tuhat tuoksua maan, minä kuiskuttelen kuin saski, tuhat sulosanaa, vaan.

Laula, sano, mitä huvittaa, liitto, laulu on vain, tässä mailmass’ on huomenna kaikki taas toisin vain.

3.    Mun sydämeni laulu:

Nyt kuulen laulun laulavan, se liikkuu mulle sielussain, on kuin maa manalaan vaipuis vaan ja rauha löytyisi hautaisain.

Se ääni sielun peräst’ on, mi aina kaipuuta vaan, se ääni rakkauden kaipuun mi kertoo, kertoo aina vaan.

Kivellä on runot Suomenmaa ja Sydämeni laulu, mutta nämä ovat ihan erilaisia. Yksikään edellisistä runoista ei ole Kiven kirjoittama, vaikka näissä onkin joitain hänelle ominaisia sanoja ja säkeenosia. Kyse voi olla vain väärinkäsityksestä, siteeratut runothan ovat kaikin puolin paljon modernimpia ja tyyliltään pikemminkin iskelmäsanoituksia muistuttavia, mutta kyseessä voi olla myös tahallinen ns. valesitaattien tuottaminen.  Juhlapyhat.com -sivustoa eivät tietoturvaohjelmat muuten pidä turvallisena vierailukohteena.

Edellisen valossa ei ole yllättävää, että saski-sanasta ei löydy tietoja sanakirjoista eikä arkistoista. Sana voi olla kokonaan keksitty tai se voi olla väärin hahmotettu muoto jostain ihan toisesta sanasta (esim. sana kaskas sopisi kyllä asiayhteyteen).