Mitä tarkoitetaan sovitinkorteilla, ja niiden asennukset. Mikä olisi mahdollinen nettiosoite näihin tietoihin.

Kysytty

Mitä tarkoitetaan sovitinkorteilla, ja niiden asennukset. Mikä olisi mahdollinen nettiosoite näihin tietoihin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sovitin = adapteri. Kahden suoraan yhteensopimattoman laitteen (esim. kahden tietokoneen tai tietokoneen ja kirjoittimen) väliin kytketty laite, joka tekee laitteiden välisen yhteistoiminnan mahdolliseksi (esim. liitäntäkortti). Myös: liitäntään käytetty pistoke.

Sovitin = lisälaite, joka tekee laitteen liitäntäkelpoiseksi toiseen laitteeseen. Vrt. liitäntä, tv-sovitin.

Liitäntä = kahden laitteen, tietojärjestelmän tai moduulin välinen fyysinen tai abstraktinen kosketuspinta sekä niiden välistä yhteyttä tai viestintää koskevat sopimukset tai käytännöt. Vrt. avosysteemien liitäntämalli, CAMAC, CGI, rajapinta, RS-232C-liitäntä, SCSI-väyläliitäntä, sovitin.

Liitäntäkortti = piirikortti, jota käytetään liitettäessä esimerkiksi oheislaite keskusyksikköön. Liitäntäkortti sisältää liitettävän laitteen ohjaamiseen tarvittavan logiikan.

Lähteinä: Tietotekniikan sanasto (1990). Atk-sanakirja / julk. Tietotekniikan liitto ry:n sanastotoimikunta, satku.fi (2001). Lisäksi esim. Tietotekniikan peruskirja / Juha Paananen, Pasi Korhonen, Esko Valtanen (1995) käsittelee asiaa lyhyesti (liitännät s. 46-49); sekä uudemmat laitekirjat.

Sovitinkorttien asennuksen osalta voin vain viitata internetlähteisiin ja toivoa, että tarvittava tieto löytyisi sieltä ammattilaisten tai harrastajien sivuilta. 1) Hämeenlinnan kaupunginkirjaston linkkisivu http://www.htk.fi/kirjasto/ , sieltä Makupalat, sieltä Tekniikan alaisuudesta Tietotekniikka, atk. 2) Maailmanlaajuisista hakupalveluista saa esiin myös suomenkielistä tekstiä käyttämällä suomenkielisiä sanoja. Haut pääsee tekemään yleisten kirjastojen aloitussivulta osoitteesta http://kirjastot.fi/ valitsemalla vasemman reunan hakemistosta linkin Tiedonhaku internetistä; sitten merkittävä hakuehto Pikahaun ikkunaan ja valittava hakupalvelu.