Mitä tarkoitetaan ravinnon kuituaineella?Lisäämällä vettä perunamuusijauheeseen sen kuituainepitoisuus vähenee.

Kysytty

Mitä tarkoitetaan ravinnon kuituaineella?Lisäämällä vettä perunamuusijauheeseen sen kuituainepitoisuus vähenee.

Vastaus

Vastattu

Finelistä löytyy tietoa ravintoaineista. Sen mukaan ravintokuiduksi kutsutaan imeytymättömiä hiilihydraatteja, joita ovat mm. selluloosa, hemiselluloosa, ligniini, kasvikumit ja pektiini, https://fineli.fi/fineli/fi/ravintotekijat/2168.

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Suhteellinen pitoisuus vähenee, absoluuttinen pysyy samana. Eli kun lisätään vettä, kuidun osuus koko massasta pienenee suhteessa koko massan määrään. Samalla tavalla suolan laimennus vedellä laimentaa suolaisuutta mutta ei ota yhtään suolamolekyyliä pois ruuasta, vaan munuaiset joutuvat käsittelemään ihan saman määrän suolaa kuin ilman vettäkin.