Mitä tarkoitaa englanninkielinen sana facet / faceted (a faceted approach to conceptualizing tasks in information seeking)? Termi liittyy…

Kysytty

Mitä tarkoitaa englanninkielinen sana facet / faceted (a faceted approach to conceptualizing tasks in information seeking)? Termi liittyy informaatiotutkimukseen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä asiaa faseteista:

- fasetit (facets) eli keskeiset tietoa kuvailevat ominaisuudet eli pääkäsitteet (Informaatiotutkimuksen fasetti-käsite)

- Tietohuollon sanasto (1993) antaa fasetti-käsitteelle merkityksen 'ominaisuus tai näkökulma, jonka perusteella dokumentti voidaan luokittaa'

- Fasettianalyysi http://oppimateriaalit.internetix.fi/fi/avoimet/0viestinta/informaatiot…

… Fasettianalyysi on menetelmä, jolla saadaan selville tietyn aihepiirin keskeiset käsitteet ja niiden väliset suhteet. Aineistona voidaan käyttää kaikkia edellä mainittuja lähteitä ja niistä löytyviä sanoja. Fasettianalyysin tavoitteena on systematisoida dokumentaatiokielen rakentamista siten, että kaikki olennaiset käsitteet tulevat huomioitua ja että syntyvät rakenteet ovat johdonmukaisia.

- käsittääkseni fasetti tarkoittaa eri tieteenaloilla hieman eri asiaa, sillä Kirjastot.fi arkistossa on seuraava kysymys-vastaus: http://www.kirjastot.fi/fi-fi/tietopalvelu/kysymys.aspx?ID=efc9ae38-f3b…

- faseteista vielä lisää: http://www.info.uta.fi/tutkimus/fire/archive/Informaatiotutkimuslehdell… (ilmeisesti julkasitu informaatiotutkimus-lehdessä 19(3): 74-81, alaviitteistä päätellen…)