Mitä tapahtui Suomessa vuonna 1848?

Kysytty

Mitä tapahtui Suomessa vuonna 1848?

Vastaus

Vastattu

Verkkolähteet tarjoavat mm. seuraavia vuoden 1848 tapahtumia:

  • Joensuun kaupunki perustettiin
  • Kerimäen maailman suurin puukirkko otettiin käyttöön
  • Maamme-laulu sai ensiesityksensä
  • Vänrikki Stoolin tarinoiden ensimmäinen osa julkaistiin
  • Tampereella aloitti yleinen sairaala ja Finlaysonin tehtaanomistaja rakennutti sinne puiston
  • Suomen ensimmäinen ulkoilmaravintola Pinella avattiin Turkuun

Vuosi tunnetaan ns. Euroopan hulluna vuotena, jolloin ympäri Eurooppaa oli kapinointia, vallankumouksia tai niiden yrityksiä. Nationalistiset, sosialistiset ja liberalistiset aatteet saivat nostetta. J.L. Runebergin runouden myötä eurooppalainen kansallisromanttisuus teki tuloaan Suomeenkin. Itsenäisyyspyrkimykset eivät vielä tuolloin näkyneet Suomessa kovin mittavasti, mutta Maamme-laulun lanseeraaminen kertoo jonkinlaisesta kansallismielisyyden noususta.

Lähteitä:
Revolutions of 1848 - Wikipedia
Euroopan hullu vuosi – Wikipedia
1848 – Wikipedia
Kansalliskirjaston digiarkisto