Mitä suositella lukemiseksi maahanmuuttajataustaiselle ystävälle, jonka suomen kielen taidot ovat jo hyvät mutteivät silti äidinkielisen lukijan tasolla? Hän…

Kysytty

Mitä suositella lukemiseksi maahanmuuttajataustaiselle ystävälle, jonka suomen kielen taidot ovat jo hyvät mutteivät silti äidinkielisen lukijan tasolla? Hän on lukenut jo kaikki saatavilla olevat selkokieliset kirjat (piti kyllä niistä), joten niistä ei valitettavasti enää löydy luettavaa. Mitkä ns. tavalliset kaunokirjat voisivat olla sopivaa luettavaa? Eli etsiskelen kieleltään suhteellisen helppoja ja pituudeltaan melko lyhyitä kirjoja. Tyylilaji saa olla mitä tahansa dekkarista romantiikkaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Roman Schatz on kirjoittanut suomalaisuudesta maahanmuuttajan silmin ja esim. kirjassaan Suomesta rakkaudella ( Johnny Kniga, 2005) on teksti sekä suomeksi että englanniksi. Ohut kirja samasta aiheesta on myös Auringon asema, tekijänä Ranya ElRamly (Otava, 2002). Muita ohuita kirjoja ovat esim. John Steinbeck: Hiiriä ja ihmisiä, Ernest Hemingway: Vanhus ja meri, Frans Emil Sillanpää: Elokuu, Marguerite Duras: Rakastaja, Irene Nemirovsky: Tanssiaiset , Francoise Sagan: Tervetuloa ikävä ja Rosa Liksom: Tyhjän tien paratiisit. Helppolukuisia , vaikka eivät kovin ohuita, ovat dekkarit, kuten esim. Leena Lehtolaisen, Matti Rönkän ja Matti Yrjänä Joensuun kirjat. Helppolukuisia viihteen puolelta olisi mm. Enni Mustosen ja Anneli Kivelän romaanit.