Mitä sukunimi Kärnä tarkoittaa?

Kysytty

Mitä sukunimi Kärnä tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan kirjasta Sukunimet (Hki Otava 2000) käy selville, että Kärnä-sukunimelle on kaksikin selitystä. Hämäläiselle sukunimelle Kärnä voi antaa selityksen kärnä "äkäinen, riitainen ihminen". Nimi voi olle myös ruotsalaisperäinen. Ralf Saxen on rinnastanut Lappajärveltä talonnimen Kärnä Ruotsissa keskiajalla tavalliseen henkilönimeen Kärna, Kärne. Lisää tietoa nimen levineisyydestä yms. paikkakuntanne kirjastosta ylläolevasta kirjasta ja muista nimikirjoista.

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Suomessa on muutamia koskia nimeltään Kärnänkoski. Viitasaarella on yksi ja ainakin jossakin Kaakkois-Suomessa toinen. Olen kuullut selityksen, että nimi johtuu koskesta pakkasilmalla neusevasta huurusta. Saattaa siis olla, että kärnä on joskus tarkoittanut tuota koskesta nousevaa pakkasessa hyvin näkyvää sumua.