Mitä sukunimi Hagert tarkoittaa ja mistä se on peräisin? Entä sukunimi Hiirisalmi? Pitäisi saada tietää kun en tiedä kumman nimen ottaisin....etunimestä sen…

Kysytty

Mitä sukunimi Hagert tarkoittaa ja mistä se on peräisin? Entä sukunimi Hiirisalmi? Pitäisi saada tietää kun en tiedä kumman nimen ottaisin....etunimestä sen verran että mitä tarkoittaa nimi Adelina? Kiitos etukäteen :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Adelina on peräisin saksalaisesta Adelheid -nimestä, jotka merkitsee jalosäätyistä tai jalomielistä kaunotarta. Tämä kerrotaan Pentti Lempiäisen Suuressa etunimkirjassa, joka on ilmestynyt vuonna 1999.
Sukunimen Hiirisalmi alkuperästä ei löytynyt tietoja. Ritva Korhosen kirjan Alastarolla ja Ylistarossa: Suomen asutusnimet ja niiden taivutus, jonka Kotimaisten kielten tutkimuskeskus on julkaissut vuonna 1990, mukaan Hiirsalmi-niminen kylä ja salmi sijaitsevat Piikkiössä Varsinais-Suomessa.
Ruotsalaisesta Kielen ja kansanperinteen instituutista (Institutet för språk och folkminnen) kerrottiin, että nimi Hagert on saksalainen, mutta nimen omistajia on myös Amerikassa. Kirjan Dictionary of American Family Names (2003) mukaan Hagert on muunnos saksalaisesta Hager -nimestä. Hagert voi tarkoittaa henkilöä, joka asuu aidatun alueen vieressä tai lisänimeä laiha mies. Nimi on voinut tulla Suomeen ja Ruotsiin muualta, mutta se on voitu myös muodostaa saksalaisen mallin mukaan paikannimeksi, jossa esiintyy ruotsinkielinen sana hage (tarkoittaa hakaa, jossa karjaa laidunnetaan). Nimi on tullut Ruotsiin ja Suomeen 1700 -luvulla, mikä vahvistaa saksalaisen alkuperän.

Nimistöasioissa kannattaa ottaa yhteyttä kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen tietopalveluun, kunhan se aukeaa syyskuun alussa 2008 muuton jälkeen. Nimistönhuollon puhelinnumero on 020 781 3203.

8 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Eikös Hiirisalmi ole tullut käyttöön romaneilla, joilla oli jotain sukuvihoja tai muuta kärhämää ja nimenomaan olivat itse ennen Hagertteja?