Mitä serkkuja olemme ensimmäisen serkkuni lapsen kanssa, vai jotakin muitako?

Kysytty

Mitä serkkuja olemme ensimmäisen serkkuni lapsen kanssa, vai jotakin muitako?

Vastaus

Vastattu

Suomen kielessä ei taida tälle suhteelle ole omaa nimitystä, serkun lapsi on serkun lapsi ja tälle lapselle ollaan isän tai äidin veli tai sisar. Serkkunimityksiä käytetään vain saman sukupolven ihmisistä siten, että serkut ovat isän tai äidin sisaruksen lapsia, pikkuserkut ovat isän tai äidin serkun lapsia. Wikipediassa on hyvä luettelo meillä käytetyistä sukulaisnimityksistä.

Heikki Poroila