Mitä Seinäjoen paikannimet kertovat alueen historiasta tai tapahtumista?

Kysytty

Mitä Seinäjoen paikannimet kertovat alueen historiasta tai tapahtumista?

Vastaus

Vastattu

Seinäjoella nimeämisen perusperiaatteena on ollut alueen perinteisen paikannimistön hyödyntäminen. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että kaupunginosia on nimetty vanhojen kantatilojen mukaan. Myös katuja on nimetty tilojen ja talojen, yritysten sekä henkilöiden nimien mukaan ja yhteiskunnallisten aiheiden mukaan.

Lähteenä käytetty ja tarkempaa tietoa:

  • Sari Isokoski: Kadunnimet kertovat menneisyydestä. Julkaisussa Seinäjoen historiallisen yhdistyksen vuosikirja 2006 : tutkielmia ja tarinoita Seinäjoen varrelta.
  • Olavi Piha: Seinäjoen nimistöstä. Julkaisussa Seinäjoen joulu 1986.

Yleisemmin paikannimiin ja niiden etymologiaan voi tutustua esimerkiksi seuraavien kirjojen avulla:

  • Räisänen, Alpo: Nimet mieltä kiehtovat : etymologista nimistöntutkimusta (SKS 2003)
  • Ainiala, Terhi: Muuttuva paikannimistö (SKS 1997)
  • Kiviniemi, Eero Perustietoa paikannimistä (SKS 1990)