Mitä rauhanturvaajaksi pääseminen edellyttää tai on joskus edellyttänyt? Onko joskus ollut niin, että heiltä ei välttämättä ole vaadittu erittäin hyvää…

Kysytty

Mitä rauhanturvaajaksi pääseminen edellyttää tai on joskus edellyttänyt? Onko joskus ollut niin, että heiltä ei välttämättä ole vaadittu erittäin hyvää kielitaitoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rauhanturvaajaksi hakeville on ohjeita Puolustusvoimien sivulla Hae rauhanturvaajaksi. Yleiset kelpoisuusehdot ovat:

  • Suomen kansalaisuus
  • hyvin (arvosana vähintään 3/3, vanhalla asteikolla tyydyttävä/tyydyttävä) suoritettu varusmiespalvelus tai naisten vapaaehtoinen asepalvelus
  • moitteettomat elämäntavat, ei merkintöjä rikosrekisterissä
  • hyvä terveys ja fyysinen kunto
  • BMI-painoindeksi enintään 30
  • 12 minuutin juoksutestissä vähintään 2 300 (esikunta-, valvonta- ja tukitehtävät) tai 2 500 metrin tulos (operatiiviset tehtävät)
  • ei voimakasta yliherkkyyttä ulkoiselle tekijälle, kuten ampiaisenpistolle, ruoka- tai lääkeaineille
  • EU:ssa tai ETA valtiossa myönnetty ajo-oikeus, vähintään B-luokka, ei lyhytaikainen, C-luokan ajo-oikeus katsotaan eduksi
  • Operaatiot edellyttävät henkilöstöltä täyttä koronavirusrokotesarjaa ja täten koulutukseen saavuttaessa koulutettavilla tulee olla täysi rokotesuoja (perussarja ja tehosteannos, yhteensä 3 annosta).

Kielivaatimuksia on esitetty ainoastaan reservin upseereille, kaikille poliisitehtäviin hakeutuville poliiseille sekä päällystötehtäviin hakeutuville. Heiltä edellytetään hyvää suullista ja kirjallista englannin kielen taitoa. Heidän tulee suorittaa opetushallituksen järjestämä yleinen keskitason (3-4) kielitutkinto. Samassa yhteydessä mainitaan, että yleinen kielitutkinto on eduksi haettaessa myös alipäällystön ja miehistön tehtäviin.