Mitä puulajeja Suomessa voi onnistuneesti kasvattaa kuusen, männyn ja koivun lisäksi? Mistä löytyy kattavaa luotettavaa tietoa niistä ja niiden ominaisuuksista…

Kysytty

Mitä puulajeja Suomessa voi onnistuneesti kasvattaa kuusen, männyn ja koivun lisäksi? Mistä löytyy kattavaa luotettavaa tietoa niistä ja niiden ominaisuuksista. Puhutaan ilmastonmuutoksesta ja myös sen huomioon ottamisesta ja sen kestävästä metsän uudistuksessa ja avomaan saamista puustoisiksi. Toiminnan aika on nyt ja tieto tarpeen.

Vastaus

Vastattu

Tietoa näistä aiheista voi hakea kirjastojen tietokannoista asiasanoilla metsänkasvatus, metsänhoito ja puulajit.

Kirjoja suomalaisista puulajeista ja niiden kasvatuksesta sekä metsänhoidosta ja uudistuksesta:

Valkonen, Sauli (2020): Metsän jatkuvasta kasvatuksesta, Metsäkustannus.

Luoranen, Jaana (2020) Metsänuudistaminen, Metsäkustannus.

Pihlström, Kåre (2020) Suomalaisten puut arjessa ja ajatuksissa, Metsäkustannus.

Jatkuvaa kasvatusta jokametsään (2018), Itä-Suomen yliopisto.

Haavan kasvatus ja käyttö (2000), Metsälehti-kustannus.

Verkosta Metsänhoidon suositukset-sivustolta löytyy tietoa metsän uudistamisesta eri puulajeille:

https://metsanhoidonsuositukset.fi/fi/toimenpiteet/puulajin-ja-uudistamismenetelman-valinta/toteutus#section-85

Myös aiemmasta kysy kirjastonhoitajalta kysymyksen vastauksesta (2018) löytyy tietoa aiheesta:

https://www.kirjastot.fi/kysy/kysymys-koskee-tukkipuuta-meren-rannan?language_content_entity=fi