Mitä perua ovat sukunimet Tillaeus, Maamies ja Gynther? Löytyykö mainittuihin nimiin liittyen mitään tietokirjallisuutta?

Kysytty

Mitä perua ovat sukunimet Tillaeus, Maamies ja Gynther? Löytyykö mainittuihin nimiin liittyen mitään tietokirjallisuutta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseisistä sukunimistä ei löydy mainintoja teoksista:
Sukunimet / Pirjo Mikkonen, Sirkka Paikkala
Uusi suomalainen nimikirja

Sukututkija Tuomas Salsten ylläpitämältä Sukunimi-info -sivustolta löytyy tietoa Tillaeus –nimestä. http://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/tillaeus.html

Sukunimi Gynther esiintyy myös Sukunimi-info -sivustolla http://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/gynther.html

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Suomessa esiintyvän Tillaeus-sukunimen taustoja ei tunneta. Suvun perimätiedon mukaan kysymyksessä on saksalainen sotilassuku, mutta perimätiedon luotettavuuteen on aina syytä suhtautua varauksella. Wikipediassa esitetään tulkinta, jonka mukaan Suomessa esiintyvä Tillaeus-sukunimi kytkeytyisi samannimiseen ruotsalaiseen pappissukuun, mutta henkilökohtaisesti pidän väitettä kyseenalaisena, koska todisteita sen tueksi ei ole toistaiseksi löytynyt.

Kunnioittavasti

Theodor Tillaéus