Mitä painomustetta Helsingin sanomissa käytetään? Onko muste ympäristöystävällistä? Irtoaako siitä maaperään joitain eliöille ja luonnolle haitallisia aineita?

Kysytty

Mitä painomustetta Helsingin sanomissa käytetään? Onko muste ympäristöystävällistä? Irtoaako siitä maaperään joitain eliöille ja luonnolle haitallisia aineita?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyin asiaa Helsingin Sanomien painotalosta Sanomalasta.

Vuorovastaava ei valitettavasti voinut kertoa, mitä mustetta he käyttävät, mutta hän lähetti Sanomapainon painotalojen ympäristötavoitteet ja toimenpiteet sekä  painovärin turvatiedotteen ja tiivisti tärkeimpiä otteita siitä: "Tässä otteita painovärin turvatiedotteesta:

Tuotetta ei luokitella vaaralliseksi muutetun asetuksen (EY) 1272/2008 mukaisesti.

Toistuva tai pitkäaikainen kontakti seokseen voi johtaa luonnollisen rasvan poistumiseen iholta, aiheuttaen ei-allergista kontakti-ihottumaa ja ihon läpi imeytymistä. Silmiin roiskunut liuos voi aiheuttaa ärsytystä ja parantuvan vaurion.

Ei sisällä lisäaineita, jotka tavarantoimittajan tämänhetkisen tietämyksen mukaan ja soveltuvina pitoisuuksina luokitellaan terveydelle tai ympäristölle vaarallisiksi tai joille on määritetty työperäinen altistumisen raja-arvo tai PBT tai

vPvB ja joista tämän vuoksi pitäisi tässä osiossa ilmoittaa. Kyseessä on tietenkin isot määrät jotka liittyvät työntekemiseen.

Lehdessä väriä on kuitenkin suhteellisen vähän joten uskoisin että esim. puutarha ja pihatöissä sanomalehden käyttö on kohtuullisen turvallista. Itse olen käyttänyt sitä vuosia omalla kasvimaalla enkä ole huomannut mitään huonoja vaikutuksia."

Ympäristötavoitteissa mainitaan: "Turvalliset painomateriaalit: Tuotantomateriaaleina käytetään aineita, jotka ovat turvallisia sekä työntekijöille että ympäristölle. Vuoden 2022 tuloksissa: Kaikki painovärit ovat peräisin turvallisista lähteistä."

Sanomala vastaa mielellään myös lisäkysymyksiin, jos tarvitset tarkempaa tietoa.