Mitä oli öljysora? Mistä se oli tehty? Kuinka kauan meillä oli öljysorateitä ennen asfalttiteitä?

Kysytty

Mitä oli öljysora? Mistä se oli tehty? Kuinka kauan meillä oli öljysorateitä ennen asfalttiteitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tieverkkomme laajamittainen päällystäminen pääsi toden teolla vauhtiin 1950- ja 60-lukujen taitteessa. Vuonna 1954 asetettu tielaitoskomitea piti tiestömme kestopäällystämistä välttämättömänä. Suomessa oli tuolloin 179 kilometriä kestopäällystettä, pääasiassa Helsingin ympäristössä, mutta joitakin lyhyitä välejä myös muiden kaupunkien ympärillä. Varojen puutteessa riittävän laaja asfaltointi ei ollut mahdollista, joten ns. korkean luokan kestopäällysteitä edullisemmat vaihtoehdot olivat tarpeen.

Öljysora ei ollut asfaltin edeltäjä, vaan yksi sen rinnalle kehitetyistä vaihtoehtoisista tienpäällysteistä. Se oli ruotsalainen keksintö, ja Ruotsissa rakennettiin öljysorateitä vuodesta 1956 alkaen. Kokeet sitä varten oli aloitettu vuonna 1953. Suomessa seurattiin naapurimaassamme tehtyjä kokeita ja ensimmäiset täkäläiset kokeilut tehtiin vuonna 1958 Paattisten tiellä TVH:n Turun piirissä. Vuonna 1960 maassamme oli jo 1 700 kilometriä öljysoratietä ja vuotta myöhemmin jo yli 4 500.

Öljysora oli murskesoraa, johon oli lisätty öljyä. Alkuun sitä tehtiin päällystettävässä kohteessa levittämällä tielle soraa, johon öljy sitten ruiskutettiin. Tämän jälkeen tie lanattiin. Sittemmin öljysoran valmistus siirtyi tätä tarkoitusta varten perustetuille öljysora-asemille.

Lähde:
Tuhat vuotta tietä, kaksisataa vuotta tielaitosta. 3, Pikeä, hikeä, autoja

11 ääntä

Kommentit

Mitenkäs nykyaikana, miten öljysoratie nykyään tehdään?