Mitä oikeastaan on silmien rähmä?

Kysytty

Mitä oikeastaan on silmien rähmä? Siitepölyaikaanhan se on selkeästi silmiin joutunutta siitepölyä, mutta entä muulloin? Onko rähmä aina silmiin kehon ulkopuolelta joutunutta ainetta vai tuottaako myös elimistö itse rähmää, vaikka ilma olisi kuinka puhdasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Terve.fi-sivuston artikkelin mukaan rähmänä tunnettu erite silmässä koostuu esimerkiksi limasta, hylätyistä soluista tai kehon omista "jätteistä" eli rasvasta ja pölystä, joita silmäluomesta irtoaa. Sulkeutuessaan silmäluomi kuljettaa näitä eritteitä kyynelnesteen mukana alaluomelle ja/tai silmäkulmiin, joihin rähmä alkaa näin pikkuhiljaa muodostumaan. Rähmän väri voi vaihdella, mutta yleisimmin se on sävyltään vaalean kermaista tai kellertävää; kirkkaampi keltainen sävy tai vihreä rähmä viittaa yleensä aktiivisiin bakteereihin ja virustartuntoihin, jolloin kannattaa olla yhteydessä lääkäriin. (Terve.fi, viitattu 11.4.2022)

Allergioiden yleisimpiin oireisiin silmien rähmiminen ei kuitenkaan varsinaisesti kuulu. Siitepölytieto.fi-sivuston mukaan esimerkiksi siitepöly, katupöly ja eläinperäiset allergeenit aiheuttavat useimmille silmien kutinaa, kirvelyä ja punoitusta, jotka tietysti voivat edesauttaa rähmän muodostumista - tässäkin tapauksessa kyse on kuitenkin elimistön omasta "rähmäntuotannosta", eikä silmään kertyneestä siitepölystä. Jos silmät rähmivät esimerkiksi siitepölyaikaan runsaasti, voi kyseessä olla myös lääkärihoitoa vaativa allerginen silmätulehdus tai sidekalvontulehdus. (Siitepölytieto.fi, viitattu 11.4.2022)