Mitä nuotinnusohjelmaa (nimiä) suosittelette, kun tarve on nuotittaa lauluja lauletusta omasta musiikista, jotka on tallennettu cd:lle (tietysti myös suoraan…

Kysytty

Mitä nuotinnusohjelmaa (nimiä) suosittelette, kun tarve on nuotittaa lauluja lauletusta omasta musiikista, jotka on tallennettu cd:lle (tietysti myös suoraan laulustakin eli mikin kautta)?

Onko kirjastoilla tähän ohjelmia, joita voisi lainata ja kokeilla tähän tarkoitukseen? Olisi hyvä, jos olisi suomenkielinen vaihtoehto.

Tarve saada laulettu laulu nuottiviivastolle, jota sitten voi soittaa ulospäin ohjelmalla eli pääsee kuulemaan tuloksen. Ja sitten muokkaamaan nuotitusta, jos (kun kuitenkin) on jotain täsmennettäviä kohtia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

Kirjastolla ei ole nuotinnusohjelmia käytettävissä, mutta cd-levyllä olevan musiikin nuotintamiseen voisi kokeilla esimerkiksi MelodyScanner-ohjelmaa: Melody Scanner - Automatic Music Transcription App!. Ohjelmaa voi kokeilla ilmaiseksi, mutta käyttörajoitus tulee aika nopeasti vastaan, joten käytännössä tämä on maksullinen sovellus.

Kannattaa tutustua myös ilmaiseen avoimen lähdekoodin ohjelmaan MuseScore: Ilmainen sävellys- ja nuotinnosohjelmisto | MuseScore. Siihen tosin syötetään musiikki midi-koskettimistolla.