Mitä nimi Sirpa tarkoittaa, mistä se tulee?

Kysytty

Mitä nimi Sirpa tarkoittaa, mistä se tulee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sirpa on 1900-luvun alkuvuosina käyttöön otettu nimi. Nimen alkuperästä ei ole tarkkaa tietoa. Ensimmäinen Sirpa-niminen on luultavasti vuonna 1900 syntynyt Näyttelijä Sirpa Tolonen. Hänet oli alun perin kastettu Siiriksi. Nimen alkuperän yhteydessä on pohdittu voisiko nimi tulla sirpale-sanasta, mutta se tuntuu aika epätodennäköiseltä.
Suomen kielessä nimi Sirpa on ollut almanakassa vuodesta 1950. Sirpan nimipäivä on 15.9.
Sirpan kutsumanimiä ovat mm. Sirpana, Sippa ja Sirppa. Sirppaa käytetään myös ristimänimenä.

Lähteet:
Lempiäinen, Pentti : Suuri etunimikirja. WSOY, 1999
Vilkuna, Kustaa : Etunimet. Otava, 1990

42 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Sivuilla http://svenskanamn.alltforforaldrar.se/visa/Sirpa sanotaan

"Namnet Sirpa härstammar från 1800-talet och kommer från en mycket vacker finsk blomma. Det var då ett namn bland adelskvinnor men är nu ett mer vanligt namn. Blomman är ståtlig och blir ofta hög. Den är vit med en speciell röd nektar. "

Mistä ihmeen kukasta on kysymys?

Ei mistään. Joko on vain huvitellut kirjoittamalla noin. Aion juuri ilmoittaa tuon virheelliseksi.